Patientkommunikation
Her kommer mere info om betydningen af god patientkommunikation
Patientoplevede problemer
Undersøgelser af den patientoplevede kvalitet viser at patienterne bl.a. oplever manglende information og manglende lydhørhed. Artiklen Kommunikation i sundhedsvæsenet belyser centrale kommunikationsproblemer som voksne patienter og børn/unge oplever i mødet med sundhedsvæsenet. Selvom artiklen er fra 2006 er de udfordringer, som beskrives nedenfor, fortsat aktuelle.
Mangelfuld eller forkert information
- Utilstrækkelig information om diagnoser, behandling og efterbehandling
- Fejlinformation om diagnoser, behandling og efterbehandling
- For lidt information
- Indholdet af informationen er for dårlig
- Manglende overensstemmelse i den information, der gives
- Manglende information om planen for behandling og pleje
- Forstår ikke de ord, der bruges, eller forstår noget andet ved dem end sundhedspersonalet gør
- Manglende information om ventetid
Manglende omsorg og lydhørhed
- Bekymringer bliver ikke bliver taget alvorligt
- Oplever at der ikke bliver lyttet
- Får ikke mulighed for at fortælle om alle bekymringer
- Sundhedspersonalet viser ikke forståelse for situationen
- Oplever at følelser bliver ignoreret
- Bliver efterladt i ensomhed i situationer, hvor der skal træffes et valg
Mangel på respekt og medinddragelse
- Sundhedspersonalet er utilstrækkeligt forberedt på samtalerne
- Oplever at blive afbrudt eller afvist
- Oplever at aftaler om samtaler ikke overholdes, uden at der informeres herom
- Har oplevet brud på tavshedspligten
- Bliver inddraget for lidt i beslutninger
- Pårørende blev inddraget for lidt i beslutninger
Børn og unges oplevelse af kommunikationen
- Informationen og kommunikationen er mest rettet mod forældrene
- I forhold til forældrene er børn/unge mindre tilfredse, oplever i mindre grad fortrolighed og at blive lyttet til
- Oplever ikke at de kan være fortrolige over for deres behandler
Patientens prioriteringer
I artiklen fremgår også en række områder, som patienterne vurderer som vigtige i kommunikationen med læger og sygeplejersker:
Fyldestgørende information
- Højt informationsniveau
- Sproget skal være forståeligt
- Der skal foreligge en fagligt velovervejet plan
- Det skal være få læger og sygeplejersker, der tager sig af den overordnede information og kommunikation
Lydhørhed og omsorg
- Den praktiserende læge bør have tid nok til at lytte og forklare
- Behandleren skal indtage en aktivt lyttende rolle
- Behandleren skal vise interesse for hele livssituationen
- Personalet skal have kendskab til patientens situation, forestillinger og bekymringer
- Behandlerne skal tage patientens følelser alvorligt
Respekt og medinddragelse
- Tavshedspligten skal overholdes
- Patienten skal tages alvorligt og vises respekt
- Patienten skal føle sig medinddraget
Tillid
- Behandleren skal opleves som kompetent
Patienten skal have tryghed og tillid til behandleren